Back In "Town"

Dååååså, då var man hemkommen från den stora staden Stockholm.

Måste medge att Tranås känns ännu mindre nu, när man varit med om större.

MEN det gäller att inte få storhetsvansinne och faktum är att Stockholm är liiiite FÖR stort.

 

 

Vi satte ribban för hela resan när vi beställde tågbiljetter i första klass. FARLIGT!

Traskade från stationen till hotellet . Amaranten hette det tror jag visst.

I receptionen fick vi erbjudandet om att uppgradera våra rum till "svit" i ny våning till en kostnad av 300:-/natt.

Vi tackade nej till detta och tog hissen upp till vårt standardrum. Furugolv. Jag är liiiite allergisk.

Tittade lite menande på D och han höll med . Vi skuttade ner till receptionen och ångrade oss. "Inget illa ment"

lade jag till,efter vår diss. Tror inte hon tog illa upp dock :)

 

 

När vi entrade det nya rummet fanns ingen ånger! Ljuvligt! Panoramafönster med finfin utsikt, regndusch , 42" are, lyxsäng och minst 6kvm mer yta.

Jag ville flytta in! Skulle packat mer saker!

Pillade lite på inredningen, testade lampor, lekte med golvvärmen och tryckte på övriga intressanta knappar.

När vi tröttnat på det gick vi ut för att undersöka staden.

 

Det är ju ganska mörkt kl 16 nu för tiden och jag tror vi får skylla följande händelse på detta.

Vi gick vilse. Jag har en bild på mina tår som beskriver ungefär hur lång omväg vi tog. ;)

 

 

Tanken var att hitta en secondhandbutik jag ville besöka och sedan hitta någon mysig restaurang. Det som istället hände var "ingen butik" och "MAX hamburgare".

 

 

D laddade ner ett GPSprogram till sin telefon innan vi ens försökte ta oss tillbaka till hotellet. Denna vandring tog ,istället för 1 timme ,12 minuter.

Vi tinade mina fötter och testade hotellets bastu. Den var för varm. Vi testade hotellets pool. Den var för kall. Jag är temperaturskänslig!

Där fanns inget ordentligt omklädningsrum vid relaxavdelningen så vi gick genom lobbyn och mot hissen iförda morgonrock och förstora badtofflor.

Vid hissarna mötte vi en käääring och hennes gubbe. De var också på väg upp men bytande snabbt hiss när de såg oss. "Oooooo!Här kommer dom i badrockar!" skreeek tanten och började asgarva. Kul att man kan glädja någon!

 

Man sov såååååå skönt i hotellsängen! Jag tror inte att jag vaknade till en ända gång innan jag blev väckt kl 10.18 av en mr D som var orolig över att missa frukosten.

Vi gav den godkänt. Den var varken bra eller dålig. Dåligt ,tyckte vi dock att det var när frukostbiträdet , en halvtimme innan stängning , kom och blåste ut ljusen på borden!

Man kände sig stressad! Dåligt! Ljus eller ej, mätt blev man!

 

 

Traskade ut till stan för att ta tag i lördagens syssla : shopping! Konstigt nog hittade vi, utan för många felaktiga "nu är det runt nästa hörn". Mysigt att gå där och strosa på gågatan.

Vi dök in i många småbutiker och hamnade tillslut i himmelen. TOPSHOP. Jag dog. D lyckades fånga min välsignade blick i ett mycket fint foto ;)

 

 

Jag köpte INGET! Jag försökte! Verkligen! Jag hittade MASSOR! Men alltid var det något hinder! Den största förbannelsen var "fel storlek" . :(  Köpte i sista sekund ett par skor som jag tyckte var snygga. Kunde dock inte prova dom eftersom jag hade dragit på mig påsarna till badtofflorna på mina forslingar. För att förhindra ytterligare förfrysningar. Hade ingen lust att dra av mig skorna i butiken och visa min fina uppfinning,utan chansade .

 

 

Efter all shopping (ingen), blev vi hungriga och bestämde oss för att kämpa emot snabbmatskedjorna  och hitta en stor köttbit. Valde en mysig restaurang som hette "Barbeque". Jag beställde en halv kyckling och D tog en "stor köttbit". Det var underbart! Vi unnade oss en chokladkaka till efterrätt. Återigen : underbart!!

 

 

Vi fick hastigt lämna restaurangen. Jag gjorde bort oss. Fick hicka. Ingen fara? Då har du inte hört mig hicka. Jag låter som långben. Det låter HÖGT! Ett sällskap på 8 pers ,som nyss kommit in i den för övrigt tysta och fridfulla restaurangen , kollade osäkert på mig. Vi gick. Skulle ju ändå gå för vi fick ju inte missa bion! Såg "Änglagård". Den var helt ok.

Efter filmen tog vi fötterna hem till hotellet. Bytte om och gick ner och satte oss i baren. Jag bad om en drinklista. Jag är såå dålig på drinknamn. Tog en "Nemo". Supergod! Min nya favvis! Vi satt där och tjatade till jordnötterna tog slut. Bra dag!

 

 

Tråååk att åka hem. Snodde med mig några dåliga tvålar (det hör till) och packade alla mina shoppingfynd(inga). Upptäckte för sent att det fanns våfflor till frukost och lämnade motvilligt kvar mina fotpåsar. Spelade "Angry birds" hela hemresan och fick ont i skallen. När jag blundar ser jag fåglar och grisar! Jag ville vara kvar några dagar till!!

Tack Bosse ,för stationsskjutsen! Och TACK D för en supertrevlig helg!

Måste resa mer! Det är kul att upptäcka och att uppleva!

 

 

Nu ska jag sova . I min olyxiga lägenhet, i min olyxiga säng . I mitt hem.

 

Gnatt!


Kommentarer
Postat av: Pepe

Men, blev det ingen fest?

2011-01-10 @ 09:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0